Bertindak Sekarang! 10 Tips Kurus Untuk Anda Ikut

Nak tahu tips kurus? Semua orang ada berat badan ideal yang mereka idamkan.

Pasti anda dah cuba macam-macam cara nak kurangkan berat badan tapi bukan senang ya nak kurus. 

Ada yang kata kena kurangkan makan, ada juga yang kata tak perlu kurangkan makan.

Eh, yang mana satu yang kita nak ikut ni? 

Jangan risau, kali ini kami akan berkongsikan 10 tips yang memang berkesan untuk kurangkan berat badan anda secara semula jadi!

Tak perlu pening-pening lagi. 

Teruskan membaca!

10 Tips Kurus Yang Anda Mesti Ikut

Tips yang akan kami kongsikan ini adalah tips yang sangat mudah tetapi anda kena pastikan anda ikut.

Anda tak perlu risau sebab tips ini semua terbukti berkesan!

  1. Tambahkan Protein Dalam Diet

Bila bercakap tentang diet, protein merupakan raja nutrisi.

Badan anda akan bakar kalori apabila mencerna protein dan diet yang tinggi protein akan meningkatkan metabolisme sehingga 80-100 kalori sehari!

Dengan cara ini juga, anda akan cepat rasa kenyang dan selera makan akan berkurangan.

Walaupun hanya dengan langkah mudah seperti makan telur untuk sarapan pun ada kesan yang hebat! 

tips kurus
  1. Elakkan Makanan Yang Diproses

Makanan yang telah diproses biasanya mempunyai kandungan gula tambahan, lemak dan kalori yang tinggi.

Makanan yang diproses ini juga menyebabkan anda ingin makan dalam kuantiti yang banyak. 

Cuba tengok balik kali terakhir anda makan makanan yang diproses seperti sosej atau nuget, sedikit atau banyak anda makan sekali hidang?

  1. Kurangkan Pengambilan Gula 

Rasanya semua orang tahu keburukan gula yang berlebihan seperti sakit jantung, diabetes malahan kanser. 

Bukan sahaja dapat mengurangkan risiko daripada menghidapi penyakit malah ia membantu badan anda kurangkan berat badan!

Yang menjadikannya susah adalah gula tambahan yang tersorok dalam makanan yang diproses menyebabkan ramai tak sedar makanan tersebut mempunyai kandungan gula yang tinggi.

Jadi, nak senang, elakkan makanan yang diproses dan kurangkan gula dalam masakan atau minuman.

  1. Minum Air Masak

Ya, benar. Minum air masak dapat membantu mengurangkan berat badan. 

Pembakaran kalori akan meningkat sebanyak 24-30% sejam selepas anda minum 0.5 liter air.

Minum air sebelum makan juga bantu badan anda mengurangkan pengambilan kalori dalam makanan yang anda makan.

tips kurus
  1. Elakkan Kalori Cecair

Kalori cecair adalah kalori yang terdapat dalam minuman seperti minuman ringan, jus buah, susu coklat dan minuman tenaga.

Minuman seperti ini sangat buruk untuk kesihatan termasuklah meningkatkan risiko obesiti.

Kajian menunjukan peningkatan sebanyak 60% risiko obesiti dalam kanan-kanan yang meminum minuman ini setiap hari.

Anda perlu tahu yang otak anda tidak mengesan kalori cecair ini seperti kalori pejal jadi kesudahannya, anda hanya menambahkan kalori dalam badan tanpa otak anda sedar. 

  1. Tingkatkan Pengambilan Buah-buahan Dan Sayuran

Semua sudah maklum buah dan sayuran amatlah baik untuk kesihatan dan mampu bantu mengurangkan berat badan.

Kajian mendapati mereka yang makan lebih banyak buah dan sayur mempunyai berat badan yang ringan. 

Yang membuatkannya baik untuk mengurangkan berat badan adalah ketumpatan tenaga yang sangat rendah.

Ini memungkinkan anda untuk memakan buah dan sayur dengan kuantiti yang banyak dengan kalori yang rendah.

  1. Gunakan Pinggan Yang Lebih Kecil

Kajian mendapati jika anda menggunakan pinggan yang lebih kecil akan membantu anda kurangkan kuantiti makanan.

Hal ini kerana dengan menggunakan pinggan yang lebih kecil, ia memberi ilusi yang anda makan sama banyak atau lebih banyak daripada biasa.

  1. Makan Dengan Perlahan

Jika anda makan dengan laju, anda akan termakan lebih kalori sebelum badan anda sedar yang anda sebenarnya sudah kenyang.

Kunyah dengan perlahan dapat bantu anda makan kurang kalori dan meningkatkan hormon yang membantu mengurangkan berat badan.

  1. Berus Gigi Selepas Makan

Pelik bukan tetapi kebanyakan orang berus gigi selepas makan supaya terhalang rasa untuk sambung makan snek atau makanan tambahan lain.

Tambahan pula, makan selepas menggosok gigi akan mengubah rasa makanan dan ramai yang mengelakkannya.

  1. Dapatkan Tidur Yang Cukup

Tidur yang cukup ada banyak kebaikannya dan salah satunya adalah mengurangkan berat badan.

Kajian mendapati orang yang tidak dapat tidur yang cukup adalah 55% lebih cenderung untuk menghidapi obesiti.

Hal ini kerana kekurangkan tidur akan mengganggu hormon selera makan dan menyebabkan regulasi selera makan yang tidak sihat. 

Anda Juga Boleh Cuba Firming Cream Razowa!

tips kurus

Lagi satu cara yang mudah untuk anda cepat kurus adalah dengan menggunakan Saunami Firming Cream Razowa

Firming Cream ini berfungsi untuk membakar lemak berlebihan, membentuk badan, menganjalkan kulit dan memudarkan selulit.

Satu krim untuk semua manfaat di atas? 

YA! Dan yang lagi istimewa krim ini, ibu yang sedang berpantang juga boleh menggunakannya.

Anda juga boleh gunakannya setiap hari dan kalau nak lagi berkesan, gunakannya sebelum bersukan.

Lagi banyak anda berpeluh, lagi banyak lemak anda akan bakar!

Di Razowa, bukan firming cream saja yang ada, bengkung dan girdle pun ada. 

Bengkung 3 saat adalah kegemaran pembeli kerana dengan 3 saat je dah siap dah memakainya. 

Sesuai untuk ibu yang berpantang, wanita dan anak gadis yang ingin bentuk badan yang menawan.

KAPAL KARGO: 6 SEBAB PERKHIDMATAN INI PILIHAN YANG TERBAIK

Terdapat pelbagai cara yang digunakan untuk menghantar barang mereka ke luar negara. Salah satu cara adalah dengan menggunakan kapal kargo.

Ia merupakan satu cara yang sangat popular dalam kalangan syarikat-syarikat besar kerana kelebihan yang terdapat pada jenis perkhidmatan ini.

Di dalam artikel ini, kami akan menerangkan kepada anda tentang cara penghantaran ini dan sebab-sebab ia perkhidmatan penghantaran  yang terbaik.

Teruskan membaca artikel ini untuk mendapat maklumat yang lebih lanjut.

Apa itu Kapal Kargo?

Kapal ini merupakan kapal yang dicipta untuk digunakan dalam servis penghantaran barang ke luar negara. 

Ia mengangkut kontena-kontena yang diisi dengan pelbagai barang seperti barang rumah, barang elektrik dan juga mampu mengangkut barang besar seperti kereta atau kenderaan lain.

Pengkhidmatan penghantaran menggunakan kapal semakin digunakan oleh syarikat-syarikat besar dan merupakan kaedah yang paling kerap digunakan di seluruh dunia.

Selepas ini, kami akan menerangkan kepada anda beberapa sebab mengapa anda perlu memilih kaedah ini!

6 Kelebihan Perkhidmatan Kapal Kargo

  1. Kos Murah

Perkara yang paling menarik tentang kaedah ini berbanding yang lain adalah kosnya lebih murah. 

Bagi mereka yang ingin menghantar barang dengan banyak ke negara lain, pilihan ini paling sesuai untuk mereka kerana ia sangat menjimatkan.

Selain dari mereka yang menggunakan perkhidmatan ini untuk bisnes, pilihan ini juga sangat bagus bagi mereka yang duduk di luar negara dan akan kembali ke Malaysia.

Kapal ini boleh mengangkut semua barang anda seperti perabot dan barang lain yang dibeli. Ini sangat berguna dan boleh menjimatkan banyak duit anda.

2.Kaedah Fleksibel

Penghantaran barang melalui kaedah ini juga lebih fleksibel berbanding cara lain. Ini kerana ia boleh mengangkut barang yang sensitif seperti cecair hidrokarbon.

Ini kerana kapal bergerak dengan kelajuan yang stabil dan mampu tahan cuaca yang teruk kerana mekaniknya yang kuat dan lasak.

Syarikat yang mengeksport barang seperti petroleum juga memilih kaedah ini kerana terdapat kontena yang dibina khas untuk perkara ini.

kapal kargo

3.Selamat

Pelbagai langkah telah diambil untuk memastikan supaya semua barang yang dihantar akan sampai dalam keadaan yang sempurna.

Semua anak kapal dan staf yang terlibat telah melalui latihan yang intensif supaya mereka bersedia dalam apa-apa kejadian.

Selain itu, kontena juga ditutup dengan sangat kemas untuk mengelakkan ia dibuka oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab.

4.Kaedah Yang Mesra Alam

Kaedah penghantaran menggunakan kapal juga lebih mesra alam berbanding kaedah lain seperti kapal terbang yang menghasilkan jejak karbon yang tinggi.

Ini kerana kapal tidak menggunakan tenaga yang banyak dan sangat mesra alam. 

Kapal yang baru juga sudah mula menggunakan gas asli cecair yang tidak toksik kepada alam sekitar.

5.Kuantiti Yang Banyak

Bagi mereka mempunyai bisnes dan perlu mengeksport barang ke luar negara, kaedah kapal paling sesuai kerana ia boleh mengangkut kuantiti yang sangat banyak.

Jika anda menggunakan kaedah lain seperti lori atau kapal terbang, anda mungkin tidak dapat menghantar kuantiti yang sama kerana ia tidak mampu untuk menampung.

Kuantiti yang sedikit juga boleh dihantar melalui kapal jika anda ingin menjimatkan kos.

kapal kargo

6.Boleh Menghantar Barang Yang Besar

Kapal ini juga boleh menampung barang yang besar seperti kereta dan bahan-bahan seperti besi yang digunakan oleh syarikat pembinaan.

Proses yang anda perlu melalui untuk perkara ini sangat mudah dan selamat berbanding dengan kaedah lain.

Oleh itu, ia sesuai untuk anda jika anda ingin membeli kereta dari luar negara yang berharga lebih murah. Kapal kargo boleh membantu anda untuk menghantar kereta ini ke rumah anda.

Perkhidmatan Kapal Kargo Bersama MFAZ

Jika anda mencari perkhidmatan penghantaran kapal di Malaysia, anda boleh pilih MFAZ!

MFAZ berpengalaman dalam mengendalikan sebarang dokumentasi dan formaliti bagi mengeksport dan mengimport barangan melalui kaedah ini.

Berikut adalah servis yang ditawarkan:

  • Kapal (FCL dan LCL) dari China ke Malaysia
  • Kapal dari Indonesia ke Malaysia
  • Kapal dari Thailand ke Malaysia

Anda tidak perlu risau jika anda memilih kami kerana MFAZ akan membantu anda pada setiap langkah dan akan memastikan semua barang akan sampai dalam keadaan yang sempurna.

Kesimpulannya, kapal kargo merupakan kaedah penghantaran yang sangat bagus dan sesuai digunakan untuk mereka yang ingin mengeksport ke luar negara atau ke dalam Malaysia.

Agensi Pengangkutan Beri Kelonggaran Perbaharui Lesen.

Semua urusniaga dan perkhidmatan menerusi kaunter agensi di bawah Kementerian Pengangkutan diberhentikan sementara berkuat kuasa pada 1 Jun 2021 hingga 31 Jun 2021 di seluruh negara. Ini kerana berlakunya “total lockdown” dan pembaharuan boleh di buat pada 1 Ogos 2021 hingga 30 September 2021.

Hanya urusan kenderaan perdagangan perkhidmatan perlu (essential services) yang perlu perjalanan rentas sempadan negara dibenarkan melalui janji temu.

APAKAH AGENSI TERLIBAT?

Urusan kaunter yang dihentikan operasi sementara di atas melibatkan lima agensi berikut:

  • Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
  • Puspakom
  • Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD)
  • Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah
  • LPKP Sarawak

Pelepasan dan Kelonggaran

  1. JPJ

Pemilik Lesen Memandu (LM), Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Vokasional (PSV/GDL) yang tamat pada mana-mana tarikh antara 1 Jun — 31 Julai 2021 diberikan kelonggaran seperti berikut:

  • Dibenarkan memperbaharui LM, LKM dan PSV dalam tempoh 60 hari, bermula 1 Ogos-30 September 2021.
  • Pemilik LKM tamat tempoh perlu memastikan kenderaan digunakan ada perlindungan insurans sah. Salinan sijil perlindungan insurans (e-cover note) perlu ditunjukkan apabila diminta pihak berkuasa.
  • Kaunter urusan pertukaran hak milik kenderaan ditutup sementara. Boleh berurusan secara atas talian melalui e-auto atau MyEG.

2. APAD dan LPKP

Kelonggaran diberikan adalah pengecualian memperbaharui lesen dan permit berikut:

  • Lesen Pengendali
  • Permit Kenderaan Perdagangan
  • Lesen Kenderaan Pelancongan
  • Kad Pemandu

Semua lesen dan permit yang dinyatakan di atas dibenarkan beroperasi walaupun tamat tempoh, tetapi perlindungan insurans sah perlu ada.

3. Puspakom

Tempoh sah laku kelulusan pemeriksaan Puspakom dilanjutkan mengikut baki selepas tamat tempoh PKP 3.0.

Sebarang perincian dan maklumat lanjut boleh menghubungi terus pihak terlibat melalui platform media sosial atau panggilan telefon. Maklumat semasa juga dipamer menerusi laman web.

Boleh layari etiqa untuk mendapatkan ilmu tentang insurans dan kelebihan jika amik dengan Etiqa. Contohnya, lesen memandu, tuntutan insurans, claim insurance & etiqa home insurance.

Cara Senang Buat Video Berkualiti Dengan Telefon Pintar

Nak belajar cara buat video dengan telefon pintar? Anda berada di tempat yang betul!

Zaman sekarang, cara paling mudah nak sampaikan mesej atau mempromosikan produk atau jenama adalah melalui video.

Tapi tak mungkinlah setiap kali nak hasilkan video perlu rakam guna kamera canggih.

Kebanyakan daripada kita tiada kamera canggih tetapi kita ada telefon pintar.

Dengan telefon pintar, bermacam jenis hasil video yang kita boleh dapatkan. 

Ikuti tips berikut untuk mengetahui cara senang buat video dengan telefon pintar. 

Apa Yang Anda Perlukan?

cara buat video

Sebelum nak hasilkan video menggunakan telefon pintar, kita perlu tahu apa yang kita perlukan terlebih dahulu.

Semestinya anda perlukan telefon pintar yang boleh merakam video. 

Selain itu, anda digalakkan untuk mendapatkan mikrofon luaran yang boleh bersambung dengan telefon anda.

Hal ini kerana, mikrofon sedia ada dalam telefon anda tidak mencukupi memandangkan audionya mungkin tidak dapat dirakam dengan baik. 

Seterusnya, untuk dapatkan video yang bagus, anda perlu elakkan terlalu banyak gegaran dalam video rakaman anda. 

Banyak alatan di pasaran yang anda boleh gunakan seperti tripod atau ‘selfie stick’ bersama tripod.

Pencahayaan adalah antara perkara yang paling penting yang perlu anda ada. 

Anda tak perlu pun peralatan yang canggih untuk dapatkan pencahayaan kerana yang paling penting adalah subjek rakaman anda berada di bawah pencahayaan yang baik.

Dan yang terakhir adalah bateri telefon pintar dan ruang penyimpanan video anda.

Pastikan ruang simpanan anda mencukupi, bateri telefon anda dicas dan bawa bersama ‘powerbank’ sebelum memulakan rakaman.

5 Cara Buat Video Dengan Telefon Pintar 

cara buat video

Dah sedia?

Jom kita pelajari cara membuat video dengan telefon pintar anda!

  • Lensa yang bersih

Bunyi macam tidak penting dan mudah tetapi hakikatnya ramai yang tidak mengambil berat dan lupa untuk membersihkan lensa telefon pintar mereka sebelum merakam video.

Hasilnya, video tidak jelas dan kabur. 

Bersihkan lensa anda menggunakan kain mikrofiber atau gunakan kain yang lembab dan lembut.

  • Tetapan yang sesuai
cara buat video

Sebelum anda merakam video, anda perlu pastikan tetapan telefon pintar anda adalah seperti apa yang anda ingin hasilkan.

Salah satu tetapan yang penting adalah resolusi iaitu sebesar mana video yang anda ingin dapatkan. 

Terdapat dua jenis resolusi yang biasa digunakan iaitu 1080HD dan 4K. 

Kemudian, tetapan bingkai per saat atau ‘frames per second’ (fps) juga perlu anda tentukan.

Kebanyakan video dirakam pada 30 fps namun 60 fps akan menunjukkan hasil yang lebih lancar.

Kedua tetapan ini akan mempengaruhi visual, audio dan saiz video anda jadi pastikan tetapan anda adalah bersesuaian dengan kehendak anda.

  • Efek slow motion dan time lapse
cara buat video

Kebanyakan telefon pintar mempunyai fitur video seperti melambatkan atau mempercepatkan masa dalam rakaman video; atau lebih dikenali sebagai slow motion dan time lapse. 

Slow motion adalah efek yang terjadi apabila telefon pintar anda merakam video dengan kadar bingkai yang dipercepat dan bila dimainkan dengan kelajuan yang normal, video menjadi lambat.

Manakala time lapse pula, rakaman kadar bingkai yang rendah digunakan jadi bila dimainkan dengan kelajuan yang normal, video tersebut menjadi laju.

Kedua fitur jika digunakan dengan bijak dan kreatif mampu menghasilkan video yang menarik. 

  • Orientasi video

Bagi menentukan orientasi video anda, anda perlu tahu terlebih dahulu medium apa yang video anda akan dimuatnaik. 

Adakah di Youtube, Instagram, WhatsApp dan sebagainya kerana setiap medium mempunyai kecenderungan orientasi yang tersendiri. 

Kebanyakan video yang lebih profesional akan memilih orientasi melintang supaya boleh ditayangkan di televisyen atau Youtube.

Tetapi tidak bermaksud anda perlu menyekat kreativiti anda daripada menghasilkan video menegak.

  • Edit video

Ramai yang tidak rajin untuk mengedit video kerana mereka beranggapan yang mereka perlu ada aplikasi yang berbayar dan rumit untuk edit video.

Sedangkan realitinya, terdapat banyak aplikasi edit video yang percuma dan menawarkan fitur yang menarik. 

Atau anda boleh saja menggunakan fitur sedia ada pada aplikasi gambar anda seperti trim atau pendekkan video anda dan gunakan filter asas yang ada pun sudah mencukupi.

Semuanya bergantung kepada tujuan dan hasil yang bagaimana yang anda inginkan daripada rakaman anda. 

Jika anda ingin menghasilkan video secara profesional, dapatkanlah khidmat HAS Production. 

HAS Production merupakan satu produksi video yang membantu pemilik bisnes dan syarikat menghasilkan video pemasaran viral dan berimpak tinggi. 

Pengalaman mereka tidak terikat hanya pada video pemasaran tetapi mereka juga pakar dalam menghasilkan video korporat, persatuan dan agensi kerajaan.

Tidak kira sama ada video anda bertujuan untuk awareness atau meningkatkan sales, HAS Production boleh membantu anda mendapatkan capaian yang lebih tinggi dan meluas.

Dengan kepakaran yang mereka ada, mereka akan bantu anda mengekalkan video anda relevan pada masa akan datang. 

Hukum Ziarah Kubur Pada Pagi Hari Raya Pertama

Sebagai umat Islam, terdapat banyak perkara yang perlu diketahui supaya kita mengikuti perintah Allah SWT. Salah satu perkara adalah mengetahui hukum ziarah kubur pada hari raya.

Amalan ini selalu dilakukan oleh umat Islam terutamanya di Malaysia. Walaubagaimanapun, masih banyak pendapat tentang amalan ini dan jika ia boleh dilakukan.

Di dalam artikel ini, kami akan menerangkan kepada anda tentang amalan ini dan hukum ziarah kubur pada hari raya di sisi Islam.

Teruskan membaca artikel ini untuk mendapat maklumat yang berfaedah.

Salah Faham Mengenai Amalan Ini

Hukum ziarah kubur pada hari raya

Satu perkara yang selalu disalah faham oleh rakyat Malaysia adalah bahawa amalan ini merupakan seruan agama dan dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Hakikatnya adalah tidak ada dalil atau hadis yang menyatakan bahawa Baginda melakukan amalan ini pada pagi hari raya.

Amalan ini telah menjadi kebiasaan masyarakat Melayu dan tidak merupakan salah satu sunnah Nabi atau seruan agama. 

Ini perkara yang perlu diingat supaya tiada salah faham tentang perkara ini.

Hukum Ziarah Kubur Pada Hari Raya

Hukum ziarah kubur pada hari raya

Di bahagian ini, kami akan menerangkan kepada anda hukum ziarah kubur pada hari raya.

Di sisi Islam, amalan ziarah kubur sangat dituntut dan merupakan perkara sunat. Ini boleh dilihat di mana Rasulullah SAW bersabda:    

 كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَن زِيَارَةِ القُبُور فَزُورُهَا

Maksudnya: 

“Adalah aku dahulu telah melarang kamu menziarahi kubur, maka ziarahlah.”

Amalan ziarah kubur dilakukan untuk mengingati kematian dan juga dilakukan oleh Rasulullah SAW apabila Baginda menziarahi kubur ibunya.

Apabila Baginda menziarahi kubur tersebut, Baginda bersabda:

استأذنت ربي في أن أستغفرلها فلم يؤذن لي، واستأذنته في أن أزور قبرها فأذن لي، فزوروا القبور فانها تذكر الموت

Maksudnya:

“Aku meminta izin daripasa Tuhanku untuk aku beristighfar baginya (bagi ibuku), maka Dia tidak memberi keizinan kepadaku, dan aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya maka Dia (Allah) membenarkanku, maka ziarahilah kubur kerana ia boleh mengingatkan kepada kematian”.

Namun bagi hukum ziarah kubur pada hari raya, tidak ada satu hukum yang kuat tentang amalan ini kerana terdapat pelbagai pendapat tentang perkara ini.

Ada ulama’ yang menyatakan bahawa ia adalah makruh kerana merupakan perkara bidaah kerana tiada nas atau dalil yang menunjukkan Rasullulah SAW melakukan perkara ini.

Tetapi jika kita mengikut pendapat Mufti Malaysia, hukumnya adalah harus kerana tiada perintah larangan tentang amalan ini di sisi Islam.

Tambahan pula, seruan menziarah kubur bersifat umum dan boleh dilakukan pada bila-bila masa. 

Oleh itu, anda boleh melakukan amalan ini jika anda mahu asalkan anda mengikuti perintah dan SOP yang dikeluarkan dan dibenarkan Majlis Keselamatan Negara pada waktu ini.

Kesimpulannya, hukum ziarah kubur pada hari raya adalah harus pada pendapat ulama’ di Malaysia dan boleh dilakukan.

Hukum ziarah kubur pada hari raya

Bagi mereka yang berminat untuk melakukan ibadah korban di luar negara seperti Kemboja, antara syarikat yang anda boleh rujuk ialah Al Ameen Serve Holdings.

Al Ameen Serve Holdings menawarkan perkhidmatan untuk mereka yang ingin menyertai ibadah ini untuk masyarakat Islam di Kemboja.

Syarikat ini telah beroperasi selama 27 tahun dan telah menyempurnakan lebih dari 45,000 haiwan ternakan.

Proses berurusan dengan mereka adalah sangat mudah kerana boleh dilak ukan dari atas talian termasuk pembayaran online yang selamat, mudah dan mesra peranti mudah alih.

Borang juga boleh dimuatturun bagi yang inginkan pilihan lain dari mengisi borang di atas talian. Borang yang telah dicetak ini hendaklah diisi dan dihantar melalui whatsapp atau faks.

Anda juga boleh email borang ini kepada korbanaqiqah@alameenserve.com. Penyertaan saat akhir juga diterima pada hari hari Tasyrik iaitu 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

Kelebihan lain dalam berurusan dengan mereka ialah mereka menawarkan harga yang berpatutan dan tidak membebankan. Yuran penyertaan bagi sebahagian lembu ialah RM350.

Manakala bagi seekor kambing ialah RM580. Syarikat mereka juga adalah diyakini dan boleh dipercayai kerana mereka berurusan secara terus dengan Mufti Kerajaan Kemboja.

Beliau iaitu Okhna Haji Kamaruddin Yusof akan memantau setiap pelaksanaan ibadah korban ini dan akan memastikan ianya dilaksanakan mengikut syarak dan sempurna.

Setiap peserta juga akan diberi Sijil Pelaksanaan yang mempunyai tarikh dan tempat ibadah ini tersebut dilaksanakan yang akan disahkan oleh Mufti Kerajaan Kemboja.

Sijil tersebut juga akan disahkan oleh Pengerusi Program dan akan mengandungi gambar haiwan ternakan sebagai bukti.

Shipping From China to Malaysia: The Ultimate Guide

To run a successful business, you will have to have great knowledge of the ins and outs of the industry such as learning about the importance of shipping from China to Malaysia.

It is an important aspect of importing products due to its practicality and also the low costs that are required to purchase products from China.

In this article, we will give you the ultimate guide on shipping from China to Malaysia such as the way to purchase products, some tips and the benefits of buying from China.

Read on to find out more.

Steps: Shipping From China To Malaysia

In this section will suggest some steps that you should follow if you decide to purchase or import products from China.

1.Do Not Stick To One Supplier

A very important step when you decide to venture into this business is that you should never stick and only rely on 1 supplier.

This is because it will give you more choices to choose from when looking for products. You can compare prices, shipping time and also how the supplier treats you.

It is important that you have a network of suppliers so that you won’t have any problems when looking for products. 

Having a lot of contacts will also help you as they can recommend their friends if you are searching for something in particular.

2.Find A Trusted Supplier

While you should look for more than 1 supplier, you must make sure that all the suppliers that you contact have a clean track record and can be trusted.

This is because there have been many cases where people have been scammed of their money as the supplier was not truthful in what they promised.

You can ask for recommendations from your friends and family who have experience in this area so that they can recommend a trustworthy supplier.

3.Develop A Good Relationship With Suppliers

You should always try and create a good and professional relationship with your supplier. This is because it may give you the chance of receiving discounts that other people may not get.

This is because the supplier trusts you and knows that they will not face any problems by dealing with you. 

They will also tend to speed up shipping processes just for you if you have a good rapport with them.

4.Get Ready To Pay

When you are looking for companies that provide shipping from China to Malaysia, you should know that they usually require you to buy products in large quantities.

This is where you should get ready and prepare to pay as the cost may be higher than what you expect. 

However, you will save a lot of money as they have marked down the price for each individual product by a lot.

Benefits Of Purchasing From China

1.Low Costs

One of the best things about shipping from China to Malaysia is the low price that this process charges compared to other countries.

As well as the product itself, the costs for transportation are much cheaper compared to other countries as cargo ships come here all the time so there is an endless amount of ships ready.

This allows you the perfect opportunity to start your own business by selling products that you purchase from China as it will help you make a quick profit when you sell them.

2.Can Purchase In Large Quantity

Another reason why this method is very popular among people in the business industry is that you can purchase products in large quantities.

This is because most companies in China produce their products in huge bulks which allow people to purchase it all in one go.

It saves a lot of time as you can buy everything from one place and helps you secure a lot of stock for your business at a great price!

3.High-Quality Products

A huge misconception about products from China is that the products are not of good quality.

However, that is completely untrue as products from China are actually more better compared to other countries. This is due to the number of experts that are involved in manufacturing. 

This is why many big companies choose to have their factories stationed in China as they can produce high quality products.

MFAZ Ventures

If you choose to purchase products from China, the next step is for you to find a company to help you with transportation in Malaysia.

If so, the perfect company for you is MFAZ Ventures!

We offer many choices for clients to choose from to help with their transportation needs. They can choose from sea freight and also air freight from various destinations.

Here are some reasons as to why you should choose us!

  • Reliable And Fast Doorstep Delivery Service
  • Secured Multiple Payment Option Available
  • Combine Your Shipment From Different Supplier When Shipment Arrive Malaysia Warehouse
  • Accurate And Easy Online Tracking

In conclusion, learning about shipping from China to Malaysia is an important aspect of business as it gives you many benefits.

If you are starting a new business or already have one and need help with your transportation needs, you choose MFAZ Ventures as mentioned before.

MFAZ is committed to help you as they serve by following their policy which is “accuracy, cost-competitive, efficiency, expedition and reliability” to all clients.

We also promise to be connected, committed and creative when serving you to make sure that you will be enjoying the highest quality of service with MFAZ.

bengkung

Apabila mendekati tarikh jangkaan bersalin, pastinya setiap ibu berdebar dan tidak sabar menunggu ketibaan si kecil.

Terutamanya bagi ibu yang mengandungkan anak pertama.

Pastinya teruja dan kalau boleh ingin bersiap sedia selengkapnya sebelum melahirkan anak pertama mereka. 

Tapi pastinya ada yang tertanya, apakah persediaan yang perlu mereka lakukan?

Adakah persiapan bersalin ini hanya untuk material si kecil sahaja atau persiapan mental dan fizikal si ibu juga diperlukan? 

Ibu-ibu jangan risau kerana anda berada di tempat yang tepat untuk menjawab persoalan anda.

Persediaan Bersalin Yang Mesti Diberikan Perhatian

Persediaan menyambut si kecil perlulah dilakukan seawal fasa 3 kehamilan iaitu 3 bulan sebelum tarikh jangkaan kelahiran bayi anda.

persediaan bersalin
  1. Barang keperluan bayi

Secara umumnya, anda perlu pastikan barang keperluan bayi adalah mencukupi. 

Kalau takut terlupa, buat satu senarai untuk anda rujuk.

Antara keperluan bayi adalah set pakaian, lampin, bedung, selimut, stokin, barang mandian, set tempat tidur, perubatan, set penyusuan dan selebihnya adalah apa yang rasa diperlukan. 

  1. Hospital untuk bersalin

Kenapa anda perlu buat persediaan memilih hospital yang mana?

Anda perlu faham, bayi anda boleh keluar bila-bila masa sahaja jadi anda perlu tiba di hospital dengan pantas.

Carilah hospital yang dekat dengan rumah, servis yang baik dan berada dalam lingkungan kemampuan kewangan anda.

persediaan bersalin
  1. Cuti bekerja

Selepas sahaja tahu tarikh jangkaan kelahiran bayi anda, mulakan perancangan memilih tarikh cuti bersalin.

Anda akan memudahkan diri anda dan majikan untuk mencari pengganti sementara anda bercuti nanti.

  1. Scan bayi

Masa yang sesuai untuk membuat scan adalah pada fasa 2 atau fasa 3 kandungan.

Scan kehamilan adalah untuk melihat kondisi fizikal bayi.

Anda juga boleh membuat persediaan mental jika bayi anda dikesan mempunyai ketidaksempurnaan (minta-minta dijauhkan daripada anak kita semua).

Anda juga boleh melihat jantina bayi anda yang boleh memudahkan anda membuat persiapan awal bagi si kecil.

persediaan bersalin
  1. Berpantang 

Anda perlu mula merancang untuk berpantang di rumah sendiri, rumah ibu mertua atau rumah ibu bapa anda.

Membuat perancangan di mana anda berpantang adalah penting supaya dapat menyediakan keperluan pantang di sana.

Kalau lepas bersalin baru nak merancang, mesti akan kelam kabut kerana anda pasti ingin beristirehat dan tidak mahu memikirkan terlalu banyak perkara lain.

  1. Confinement Lady

Bidan zaman sekarang dipanggil confinement lady dan menyediakan perkhidmatan penjagaan ibu berpantang yang lengkap.

Antaranya adalah bertungku, berurut, bertangas, masak makanan berpantang, pengurusan bayi, pemakaian bengkung dan mandi herba.

Dibandingkan dengan zaman dahulu, bidan hanya datang sehari atau dua hari untuk bantu mengurut dan menguruskan bayi.

Tapi sekarang, pakej agensi confinement lady ini boleh dipilih mengikut bajet anda. 

Buatlah tempahan seawal 3 bulan sebelum bersalin, kalau tidak pastinya bidan sudah ditempah sepenuhnya. 


4 reasons why toilet ventilation is important.
The best air filtration system in malaysia and 3 types of smoke ventilation system in malaysia you should know.

Study Medicine In Malaysia: 5 Things You Need To Know

Are you interested to study medicine in Malaysia?

If your ambition is to be a doctor or a nurse, you are definitely required to study medicine as taking up a medical course will open many doors for you to get involved in the field.

When choosing to further your study, the one thing that is often asked is whether you should study locally in Malaysia or abroad in other countries like Australia, UK, and France.

So, continue reading!

This article will give you informative insights into what it is like to study medicine in Malaysia and the advantages you can get.

Why Study Medicine In Malaysia?

Here are the upsides that you can get by furthering your studies in Malaysia:

  1. Destination For International Degrees

The growing partnerships with international universities is one of the major parts of Malaysia’s state investment in higher education.

There are many foreign universities that have branch campuses in Malaysia such as Monash University and the University of Nottingham.

These universities both originated from Australia and British respectively and are known to be among the top 100 universities in the world.

Not only that, Malaysia’s KBU International College has impressively tied up with UK’s Anglia Ruskin, Nottingham Trent and Sheffield Hallam universities. 

In addition, Johor, one of the cities in Malaysia is a home to EduCity Iskandar which is a giant international student village and campus shared by eight leading universities.

Four of them are operational while the others will be completed this year.

Some of the universities that will be included in the project are; 

  • universities of Reading, Southampton and Newcastle (medicine) in the UK, 
  • the Netherlands’ Maritime Institute of Technology, 
  • Singapore’s private Raffles University 
  • University of Southern California’s School of Cinematic Arts from the USA

The aim of this education hub is to bring world-class higher education to the heart of the Asean region.

  1. Lower Costs Of Studying & Living

Compared to countries like Australia, US, Uk, France and Canada, the cost of studying and living in Malaysia is much lower and more affordable.

This can be seen by how an undergraduate course at the UK Campus of University of Nottingham would easily cost up to £13,470.

The same course at the Malaysia campus would cost MYR 39,990 which is approximately £7,000.

By studying in Malaysia, students will get the same module content with the same evaluation criteria and marking scheme at a significantly lower cost.

In other words, students are charged less on tuition fees when studying locally in Malaysia even though the degree has the same weightage as the one from the UK campus.

Besides, students are also able to ease their financial burden as the cost of living in Malaysia is considerably lower as well.

Thus, it’s a win-win situation for international students as they can live comfortably at a cost of about MYR 1100 a month which includes food, accommodation, and other daily expenses. 

  1. Job Opportunities For Students

While studying in Malaysia, international students are allowed to work part-time for 20 hours per week to get extra money to support their living cost here. 

They are even encouraged to work in mini markets, restaurants, cafes, hotels, and petrol stations. 

However, some of the work that students are not allowed to do are cashier, singer, masseur, musician, or other such jobs.

Students will find their employment prospects widen upon the completion of higher education. 

Here are a few popular courses that students are up to try after graduating from the course of their choosing:

  • Engineering – Mechanical engineer, electronic engineer, telecommunications engineer, quality assurance engineer, industrial engineer and process engineer
  • Information and Communication Technology (ICT) –  Systems analyst, software developer, database analyst, network analyst, technical helpdesk analyst 
  • Business Management – Sales manager, marketing manager, management consultant and human resource manager
  • Finance – Research analyst, corporate finance adviser, financial planner and finance executive
  • Accounting – Auditor, tax consultant, financial controller, management accountant and GST specialist
  • Communications – Communications manager, producer, scriptwriter and customer service manager
  • Logistics and Supply Chain Management – Logistics manager, supply manager, warehouse manager, distribution manager and procurement officer
  • Graphic Design and Multimedia – Web designer, graphic designer and 3D artist
  • Architecture – Interior designer and architect
  • Actuarial Science – Actuarial science mathematician, product actuary, data scientist and predictive

*the information above is based on the Critical Occupation List (COL) 2016/2017 by TalentCorp and the Institute of Labour Market Information and Analysis (ILMIA)

  1. Unique & Diverse Culture

With three main races (Malay, Chinese and Indian), Malaysia offers you a variety of cultures that you can learn and immerse yourself in.

In addition, Malaysians are mostly friendly, welcoming and love to socialise. 

This country is also more congenial for international students as it consists of a contrasting blend of people from around the world with a vast number of ideologies.

  1. No Language Barriers

Malay and English are the most spoken languages in the country with Mandarin, Cantonese, Hindi, Telugu, Malayalam and Tamil as other languages and dialects that thrive in the country.

Here, students will find a majority of the universities conduct their lectures in English which is an advantage to international students to understand the lectures better. 

Furthermore, if students are not proficients in English, there are many language centres and higher education institutions that offer basic English courses.

Study Medicine Abroad

However, if you are appealed to the idea of studying medicine abroad, do not hesitate to make your move by contacting Zara Zakiah Education Sdn Bhd!

Zara Zakiah Education Sdn Bhd is an agency owned by Bumiputera whose role is to help students further their studies in and outside of the country.

Wonder why you should choose Zara Zakiah Education to help you reach your goal of studying medicine abroad? 

It is because we have been managing and facilitating students to continue their study abroad for as long as 14 years and are quite experienced.

Furthermore, over 600 Malaysian students have received help from us to further their studies to the country of their choice. 

We have also established Memorandum of Understanding Agreement with many universities abroad, such as Egypt, Russia, Indonesia, and Bangladesh.

Not only that, Zara Zakiah Education also provides complete guidance and preparation programs for students throughout the process.

Once students have settled into their new environment, Zara Zakiah Education will still keep a close relationship with the students abroad to ensure they are adapting well.

However, it is important to note that students are responsible for managing their tuition fees and financing as Zara Zakiah Education does not provide any scholarships or loans.

Another service that is provided by us is parental visits during the transfer of students to the destination country. 

In conclusion, in order to reach their goal of becoming a doctor or any medicine expert, students are required to enroll in a medical course.

There are many advantages of studying locally in Malaysia as the cost of living here is lower compared to other countries.

However, if you prefer to see the world and gather new experience while studying abroad, contact Zara Zakiah Education Sdn Bhd to help you get started!

We will assist you in the preparation of supporting documents to apply for financial assistance, loans and scholarships from any party and for applying for the withdrawal of EPF.

Some of the courses you can take up abroad through our help are medicine, dental, veterinary, pharmacy, engineering and Islamic studies.

In addition, other advantages that students can get by registering with us are:

  • Free consultation session at the office (Bandar Puteri, Bangi)
  • Camps and preparatory classes before going abroad
  • Provides document assistance for applications for Zakat, Baitulmal, Foundation and others
  • Provides assistant for the process of withdrawing parents’ EPF 
  • The company will handle the management of student residence for the first year of study 
  • The new furniture and electrical items received will be the property of the student

So don’t wait long. Contact us and register now!

Scrub Badan: 8 Pilihan Orang Ramai (#1 & 2 Pilihan Paling Popular!)

Pasti anda pernah dengar pakar estetik atau peminat penjagaan kulit (skin care enthusiast) bercakap tentang scrub muka. 

Seperti yang kita ketahui, scrub muka sangatlah penting untuk kulit kita.

Tetapi jangan lupa, scrub badan juga penting! 

Banyak kelebihan dan kepentingan scrub badan ni. 

Namun, ramai yang masih tidak tahu scrub yang mana yang sesuai dengan kulit badan mereka. 

Kulit badan dan muka berbeza, ya. Jangan pakai scrub yang sama untuk badan dan muka pula!

Mengapa Scrub Badan Itu Penting?

Mungkin ada yang kata, “selama ni saya tak scrub badan, okay je? Buat apa nak scrub-scrub badan ni?” 

Sebenarnya banyak kepentingannya yang tak semua orang tahu.

  1. Buang kulit mati

Tidak dinafikan, banyak produk dan servis yang boleh meningkatkan penampilan dan tekstur kulit anda.

Tetapi, scrub badan mampu melepasi permukaan kulit untuk membuang kulit mati dan menampakkan kulit yang sihat dan bersinar.

Lapisan kulit mati yang kasar akan mengelupas tanpa meninggalkan kesakitan selepas menggunakan scrub badan. 

  1. Memberikan penampilan kulit yang segar

Selepas sel-sel kulit mati dibuang, kulit dan kotoran yang menyebabkan kulit anda kasar juga dibuang. 

Apabila kulit anda kelihatan dan terasa lembut dan sihat, keyakinan anda juga akan meningkat serta merta. 

Mereka yang mengalami perubahan kulit disebabkan berjemur atau tona tidak sekata selalunya mendapati masalah mereka selesai dengan menggunakan scrub badan. 

  1. Menggalakkan penghidratan kulit

Semua penjaga kulit pastinya tahu betapa pentingnya hidrasi untuk kulit kita. 

Salah satu cara untuk meningkatkan hidrasi kulit adalah dengan menggunakan scrub badan.

Sebabnya, selepas scrub, kulit kita dapat menyerap pelembab dengan lebih efektif dan efisien.

Perubahan tekstur kulit anda akan dapat dilihat dengan serta-merta dan akan bertambah baik kalau anda terus menggunakan pelembap pada badan anda setiap hari. 

8 Scrub Badan Terbaik

Dah tahu kebaikan dan kepentingan scrub badan, semestinya dah sedia nak cari scrub apa yang berkenan di hati dan cepat-cepat beli, kan?

Jom kita akan tengok 8 pilihan yang popular dan menjadi pilihan ramai. 

  1. Himalayan Salt Scrub
scrub badan

Himalayan Salt Scrub diperbuat daripada bahan semulajadi iaitu garam Himalaya yang berkualiti tinggi. 

Scrub ini mengandungi kalsium, magnesium, potassium dan mineral-mineral yang baik untuk kulit badan. 

Apa yang bagusnya tentang Himalayan Salt Scrub ni?

Selain daripada fungsinya untuk mengurangkan sel kulit mati dan kotoran, scrub ini juga boleh membantu proses detox dan pelancaran darah. 

Disebabkan teksturnya yang halus dan lembut, scrub ini boleh digunakan di seluruh badan malah sesuai untuk scrub muka!

Anda tak perlu risau tentang sukar tidur lagi kerana Himalayan Salt Scrub ini mampu bantu masalah urat tegang dan merenggangkan otot jika digunakan sebagai air mandian.

Jika anda sakit kaki atau mempunyai masalah kaki berbau, bancuhkan sahaja scrub ini dengan air dan jadikannya air rendaman kaki.

Dapatkan Razowa Himalayan Salt Scrub di sini! 

  1. Razowa Brightening Scrub
scrub badan

Formulasi garam laut bersama agen antioksidan, Vitamin C dan E memberi pencerahan berganda bagi setiap penggunaan Razowa Brightening Scrub. 

Sangat berkesan untuk mencerahkan parut dan kulit badan yang gelap seperti bawah lengan, leher, celah kangkang, lutut dan tumit. 

Tekstur lembut dan boleh digunakan setiap hari semasa mandi untuk kesan yang menakjubkan.

Dapatkan Razowa Brightening Scrub sekarang!

  1. Temyracle Whitening Body Scrub
scrub badan

Temyracle Whitening Body Scrub diperbuat daripada garam laut mineral semulajadi, asas sabun organik dan pewarna semulajadi. 

Scrub ini membantu pengelupasan kulit mati dan penghidratan kulit badan, menjadikan kulit anda halus dan lembut.

Selain itu, scrub ini juga mempunyai fungsi mencerahkan kulit. 

Yang menariknya, scrub ini mempunyai tiga jenis bau iaitu tembikai, tembikai susu dan Temy’s fav yang berbau seperti smoothie.

  1. Watsons Gel Body Scrub Strawberry & Blueberry
scrub badan

Scrub ini diperkaya dengan ekstrak strawberry dan blueberry yang mengandungi antioksidan yang mampu melindungi dan meningkatkan kesihatan kulit anda. 

Dengan bantuan manik pengelupasan semulajadi, sel kulit mati dan kotoran dapat dibuang secara lembut dengan scrub ini.

Aroma buah daripada scrub ini pastinya akan memikat hati dan menaikkan semangat anda setiap kali anda mandi.

  1. The Body Shop British Rose Exfoliating Gel Body Scrub
scrub badan

British Rose Exfoliating Gel daripada The Body Shop ini dirumus khas daripada sari bunga mawar dari Britain. 

Dengan tekstur gel pada scrub ini, anda boleh menyental kulit anda dengan melumurkan ia ke seluruh badan. 

Scrub yang mengandungi bunga ros Britain sebenar ini sesuai untuk anda yang ingin mengembalikan seri pada kulit badan yang kusam.

Aroma ros yang harum akan membuatkan anda tenang dengan setiap sentalan.

  1. Tree Hut Shea Sugar Scrub, Marula & Jasmine
scrub badan

Pilihan ini mengandungi pelbagai bahan semulajadi yang baik untuk kulit seperti shea butter, minyak marula, bunga melati dan gula.

Pada kulit yang kasar, anda boleh menggunakan scrub ini setiap hari tanpa menyebabkan luka pada kulit.

Minyak marula adalah sesuai untuk kulit yang mudah berjerawat dan dapat mengimbangkan tahap hidrasi kulit.

  1. Dove Exfoliating Body Polish

Dove Exfoliating Body Polish mempunyai pelbagai jenis yang anda boleh pilih mengikut citarasa anda. 

Scrub ini mampu menghilangkan kulit kering dan kulit kusam. 

Dengan tekstur berkrim, 1/4 daripada scrub ini merupakan krim pelembab menjadikannya scrub yang mampu menyental dan melembabkan kulit pada masa yang sama. 

Scrub ini bebas sulfat dan sangat berkhasiat untuk mengembalikan nutrien semulajadi kulit. 

  1. Good Virtues Co. Radiant & Renewing Body Salt Scrub

Scrub badan Good Virtue Co. ini menggunakan bahan aktif iaitu minyak biji hitam atau lebih dikenali sebagai habbatus sauda. 

Habbatus sauda sememangnya terkenal dengan nutrien semulajadi, mineral dan antioksidan yang mampu merawat dan memperbaiki masalah kulit seperti kulit kusam. 

Habbatus sauda juga meninggalkan aroma khas yang tahan lama pada kulit badan. 

Bebas daripada pewarna sintetik, minyak mineral dan paraben, scrub ini sesuai dan selamat digunakan pada kulit badan anda. 

Kesimpulan

Penjagaan kulit tidak terhenti di dagu, tetapi merangkumi seluruh badan.

Scrub badan merupakan salah satu langkah penjagaan diri yang perlu dimasukkan dalam rutin anda. 

Jika anda berminat untuk mendapatkan alat penjagaan diri, lawatilah laman web Razowa. 

Anda boleh dapatkan pelbagai jenis alat penjagaan diri di Razowa seperti scrub badan, minyak urut aromaterapi dan set pedikur. 

Yang paling menarik, semuanya dijual dengan harga mampu milik!

Kesemua alat penjagaan diri ini diperbuat di Malaysia dan daripada bahan semulajadi yang telah mendapat kelulusan KKM.

Jika anda ingin merasakan ala-ala di spa, pilihlah set penjagaan diri Razowa yang sememangnya menjadi pilihan orang ramai. 

Bukan itu saja, anda juga boleh mendapatkan bengkung dan girdle di Razowa. 

Bengkung yang menjadi pilihan ramai ialah Bengkung 3 Saat Razowa kerana ianya mudah dipakai, hanya dengan 3 saat sahaja!

Bengkung 3 Saat ini sesuai untuk ibu yang baru bersalin, tidak kiralah secara normal atau Caesarean. 

Insurans Kereta & Takaful Kereta

Pembaharuan insurans motor atas talian yang cepat dan mudah.

Insurans Kereta

Dapatkan perlindungan untuk kehilangan, kecurian atau kerosakan pada kereta anda, dan banyak lagi, dengan pilihan tambahan untuk ketenangan fikiran.

  • Rebat 10% dan NCD anda apabila anda memperbaharui atas talian
  • Dapatkan bayaran dengan Nilai Yang Dipersetujui
  • Semua pemandu dilindungi secara automatik
  • Bantuan kecemasan 24/7

Takaful Kereta

Dapatkan perlindungan patuh Syariah untuk kehilangan, kecurian atau kerosakan pada kereta anda, dan banyak lagi, dengan pilihan tambahan untuk ketenangan fikiran.

  • Rebat 10% dan NCD anda apabila anda memperbaharui atas talian
  • Dapatkan bayaran dengan Nilai Yang Dipersetujui
  • Semua pemandu dilindungi secara automatik
  • Bantuan kecemasan 24/7
  • Dapatkan pulangan tunai apabila anda tidak membuat tuntutan